Israel og sånn

Det ser ikke særlig lyst ut i Midtøsten hvis en er tilhenger av fred mellom Palestina og Israel. Jeg befinner meg da i den kategorien som erkjenner at Israel skal få lov til å eksistere etter grensene fra 1967; og dermed er jeg på en slags kollisjonskurs med Iran, deler av palestinske befolkning osv. Jeg vil tro de fleste av de Hamasmedlemmene som har laget sine egne raketter (!), og sendt dem inn i områder hvor det de oppfatter som okkupanter bor, nok egentlig ønsker å slette hele staten Israel. Utgangspunktet for dialog er med andre ord ikke helt greit.

Det som forundrer meg litt er Israles handlingsmønste her. Ja – det er ille at Hamas sender raketter i hodene på sivile, men de som tar seg tid til å sjekke hva disse rakettene gjør for skader vil finne hull i enkelte vegger. Aftenposten kunne i går melde at en Israeler døde av en slik hjemmelaget rakett. Israel svarer med bombefly, og dreper hundrevis av sivile. For meg virker det ikke som Israel er interessert i noen som helst form for dialog. Motstanderne er så underlegne i alle former for ressurser, at målet  jo ikke kan være noe annet enn videre ekspansjon.

Men vent.. Nå må jeg være forsiktig. Blir jeg mer kritisk til staten Israel blir jeg beskyldt for å være antisemitt, nasjonalsosialist eller det som verre er. Bør nok avslutte der…

Legg igjen en kommentar

