Hvor er alle organisasjonene?

Nå skal ikke jeg skryte på meg å være godt bevandret i de sosiale mediene, men det kan synes som om norske organisasjoner er totalt fraværende. Og det er litt skremmende. Ikke fordi jeg synes samfunnet taper så fryktelig mye på at for eksempel Speiderbevegelsen ikke har oppgdaget Twitter, men fordi jeg tenker på hva jeg bruker tiden på ved min nye arbeidsplass. Er det egentlig interesse for at organisasjoner deltar? Hvor pokker er alle eksemplene fra norske organisasjoner?

Ting tyder vel egentlig på at vi rett og slett ikke har noen gode ekempler. Leg merke til foil nummer 5 i denne presentasjonen som ble holdt på Apeland Informasjons seminar om sosiale medier 31. oktober 2008. Jeg var ikke tilstede, men budskapet er vel rimelig klart?

Kan det hele egentlig ha noe med alle disse menneskene og byråene som skal bistå oss med å havne i 2.0 å gjøre? Colt PR har foreksempel laget denne listen med argumenter for hvorfor bedrifter burde være tilstede, men jeg skal da ikke selge Lipsyl? Mulig norske organisasjoner skal selge et budskap, men hvis kommunikasjonsbyrået jeg skal bruke omtaler medlemmer og potensielle medlemmer som «kunder» ville jeg kjapt funnet meg et annet byrå.

Og hvis vi spør etter gode eksempler kommer man trekkende med Obama! Men Obamas virkelighet er mindre relevant for norske medier enn Vikersund Hoppanlegg. Forøvrig hadde hele staben til Obama sittet i fengsel hvis de hadde behandlet mailadresser og mobiltelefonnumre slik de gjorde, i Norge.

Og hva med svaret til Sindre Fossum Beyer? «Vi er på Facebook». Facebook er virkelig så 2008 altså.

Nei – jeg vil lære. Jeg vil forstå. Hvem kan hjelpe meg?

10 Responses to Hvor er alle organisasjonene?

  1. tolfsen sier:

    Raudt hev nyleg tadd i bruk Twitter. Foreløpig berre på eit testplan, men responsen so langt hev vori imponerande. Eg trur ein må sjå nye måtar å kommunisera på, og at tida for statiske, monolittiske nettsider er forbi.

    Colt PR skrevi noko meir um det her: http://coltpr.no/2008/12/15/pr-i-sosiale-medier-case-1-nokia/

  2. fjoseberg sier:

    Jeps. Har sett at dere er har satt i gang på twitter. Og det er jo flott for partiene at de gjør en del rett, selv om jeg mener potensialet burde være ganske mye større for disse også. Det hjelper jo ikke være på Twitter, hvis det ikke blir et intrikat system av blogger, brukere på twitter, kanaler i youtube, brukere på facebook osv. Sosiale medier er jo kommunikasjon mellom flere mennesker, og forholdene må legges til rette for at kommunikasjonen på sett og vis utvikler seg «organisk». Og det går ikke an hvis man ikke er tilstede i mange kanaler på en gang.

    Colt PR og Sermo skriver i stor grad om sosiale medier og kommersielle aktører som har til hensikt å selge produkter. Det er etter min mening veldig interessant, men desverre ikke veldig relevant for min hverdag.

    Hoppanleggget i Vikersund gjør en god jobb, og de er faktisk mer relevante for min hverdag enn det NOKIA eller Barack Obama. Tror Pinadø jeg skal ta meg en tur til skiflyvningsrennet i år!

  3. […] Fortsette og messe om organisasjoners tilstedeværelse i sosiale medier, og irritere meg litt over kommunikasjonsbyråer som kun snakker om bedrifter når de skal snakke […]

  4. jazzyhal sier:

    Mykje gode tankar her, FJose. «Min eigen» organisasjon, Studentenes Landsforbund, ligg om lag 10år bak i tid med arbeidet sitt. E-postbrev ein gong i månaden er berre SÅ 1998. Nettsidene til StL har ingen form for to-vegskommunikasjon og forumet vart allereie fjerna for nesten 5 år sidan (trur eg). Sjølv om diskusjonsforum er SÅ 2001 og uaktuelt no, viser dette berre litt av tankane som låg bak valet om å fjerne det. «VI kunne ikkje kontrolere kva som vart sagt», «Folk kunne komme med alleslags tankar». Trur mange organisasjonar tenkjer det same i dag.

    Det beste av alt er at det i dag finst så sinnsjukt masse gratis webverkøy der ute. Ein organisasjon som vil noko og har eit sett med ballar kan bygge gode sider og komme lett i kontakt med brukarmassen for ingen pengar. Tenk det!

  5. Carsten Phil sier:

    «ikke fordi jeg synes samfunnet taper så fryktelig mye på at for eksempel Speiderbevegelsen ikke har oppgdaget Twitter, »

    Foreslår at du faktasjekker før du skriver neste gang!
    http://twitter.com/speiding – Norges speiderforbund på Twitter
    http://twitter.com/landsleir – NSFs neste landsleir på Twitter
    http://twitter.com/longship – eksempel på Speidergruppe på Twitter
    http://twitter.com/speidermuseet – Speidermuseet på Twitter

    Nå er alle disse bare RSS-feeds som går ut, men dette går til kjernen av saken din: Speidere er nemlig ikke på Twitter. Det er først og fremst en sak for oss som sitter på kontor.

    Speidere er derimot på Facebook – og som jeg har skrevet her: http://carstenhp.blogspot.com/2009/01/beste-markedsfring-med-sosiale-medier-i.html så har speiderforbundet brukt Facebook og Youtube på en mesterlig måte i fjor.

    Det viktige er å være der speiderner er, og når de ikke er på Twitter, så trenger ikke organiasjoene å ha noen stor tilstedeværelse på Twitter heller.

  6. fjoseberg sier:

    Tar selvkritikk, og beklager til alle speidere i landet. Ettersom jeg har lest andre si at organisasjoner er dårlige på sosiale medier tenkte jeg det var trygt å si at speiderbevegelsen var dårlig på 2.0.

    Når det er sagt er jeg ikke sikker på om det er riktig at speidere ikke er på twitter. Og dessuten tror jeg at de ville kommet hvis twitter ble brukt litt annerledes av administrasjon. Twitter er genialt som et verktøy for oppdatering innen et gitt område.

  7. […] Jeg digger Poffa Olsen! I en tidligere bloggpost […]

  8. […] er alle organisasjonene? (versjon 2) Jeg har tidligere ergret meg over hvor latterlig dårlig norske organisasjoner, med unntak av ungdomspartiene og voksenpartiene […]

  9. Jeg holdt på å si at du motsier deg selv.

  10. dette er versjon 2.0. den over meg er 1.0
    hurra!

Legg igjen en kommentar

