2.0 i 2009

Jeg registerer at det kappes i å spå hva som blir hot innenfor web 2.0 i 2009. Oppfatter meg som litt fersk i denne sammenheng, og tar heller steget ut og spår hva som blir in for meg selv det kommende året. Så får jeg tradisjon tro oppsummere i desember, og se om jeg hadde rett:

1) Bloggen min.  Her skal jeg etter hvert finne ut hvordan jeg kan hente feeds fra andre nettsteder, og ikke minst hvordan jeg reorganiserer lenkene du ser på høyresiden.  Mitt håp er at jeg også klarer å endre underteksten under navnet mitt. Videre tar jeg sikte på å skrive om samfunn, kommunikasjon og sosiale medier. Det siste er ikke veldig originalt, ettersom jeg har inntrykk av at 98 % av norske blogger velger å ha akkurat dette som ambisjon. Jeg er vill og gal og gjør det jeg også.

2) Bruke metablogger (hvis det ikke heter metablogger vurde det definitivt gjøre det) for å oppdatere meg. Begynner  å bli lei av å lete etter nye blogger som kan være kule. Hvorfor ikke la disse gutta gjøre det for meg?

3) Spotify. Uten å vite det helt sikkert – Spotify kommer nok til å bli en stor slager her i gården. Noen som vil hjelpe meg inn?

4)  Bli bedre på Twitter. Pr. i dag følger jeg ganske mange noe litt uinteressante folk og organisasjoner på Twitter. Må si jeg begynner å glede meg til jeg følger så mange at jeg kan begynne å stryke folk fra lista. Hører du det MCHammer? Makan til spammer skal du lete. Og det Israelske konsulatet i New York ligger også uhyre dårlig an etterhvert som vi sier februar måned.

5) Flickr. Legge ut noen av bildene mine på brukeren min. Gleder meg til jeg finner ut av det litt uoversiktelige systement deres. Når det blir 2010 tror jeg forresten jeg sletter kontoen min. Blir litt irritert over at de tar penger for å kunne opprette flere enn tre album. Makan til 2.0-scam!

6) Kommentarfeltet på Dagbladet.no og Nettavisen, og Diskusjonsforumet til VGnett. Arrrrghhhh! For en gjeng med dotter som deltar i diskusjonene der. Jeg håper inderlig (denen burde nesten vært på 1. plass) at han jævelen som sitter og legger ut innlegg under tusenvis av nick stryker med. Regner med at det bare er en person som kommenterer. Kan jo umulig være så mange idioter i dette landet. Men målet er enkelt og greit å ikke irritere seg over den kødden!

7) Forsøke å forstå alle de tingene NRK Beta og Eirik Solheim prater om. Liten vei å gå der gitt.

8) Denne bloggen vil bli veldig populær hos meg. Man skal aldri si noe sikkert om fremtiden, men på 8. plass er det altså en sikker vinner.

8b) Forstå at åttetall+parantesslutt blir til et morsomt smileansikt (lagt til ved første revidering)

9) Fortsette og messe om organisasjoners tilstedeværelse i sosiale medier, og irritere meg litt over kommunikasjonsbyråer som kun snakker om bedrifter når de skal snakke om hvem som bør og skal oppdage 2.0.

10) At noen gidder å kommentere postene mine kommer nok sannsynligvis å bli veldig godt mottatt i 2009.

11) Først og fremst er denne posten her for å kommer over ti tips for nyåret, og dermed slå de fleste andre spåmenn, men håper å bli så flink på sosiale medier at jeg blir invitert ett sted for å holde foredrag om det.  Akkurat det vil sannsynligvis bli skikkelig godt mottatt her på fjoseberg.wordpress.com.

4 svar til 2.0 i 2009

  1. Øyvind No13 sier:

    Prisverdig tiltak for å forstå ungdommens leketøy, men er du ikke litt seint ute?
    Til og med mora mi veit hvem Perez Hilton er og det sier visstnok en del.
    Tenker mest på det føste punktet ditt om akkurat det å finne ut av blogging.
    Syns du skal prøve å tenke mer innovativt og «være på Spotify før du forteller at andre bør teste det ut».
    Du er jo en snmart mann, så RSS-feeder og omorganisering av emner er vel ikke den største utfordringen i løpet av en arbeidsdag…
    Ellers er lista morsom nok den, og jeg må innrømme at jeg brukte 30 sek. før jeg tok8)

  2. fjoseberg sier:

    Selvfølgelig er jeg seint ute, men å kalle det «ungdommens leketøy» er vel å være litt på tur? I dag blogger statsministre, stortingsrepresentanter, sjokoladeprodusenter, telefonoperatører, snekkere, ungdomsskoleelever, studentpolitikere, organisasjoner, amerikanske presidenter og alle andre grupper i samfunnet. Blogg er en sentral del av kommunikasjonssamfunnet i dag, og hvis man velger å utelate det i kommunikasjonssamennheng blir det litt som å droppe å arbeide mot lokalaviser i mediesammenheng.

    Hvis man er sent ute med noe betyr vel at man må forte seg? Ikke blåse i det.

    Når det gjelder feeds av ulikt slag får jeg fikse det på fritida 🙂

    Og når det gjelder Spotify ba jeg kun om at noen skulle invitere meg. men som innovativ har du vel fått med deg hvordan en gratis konto hos Spotify fungerer…

  3. jazzyhal sier:

    high-five Fjose! Gler meg allereie som ein unge til desember 2009 når vi over 6 øl går gjennom lista di.
    3) eg har ein spotify invite til deg, om ikkje andre kom før meg
    6) så enig-så enig. Fyren heiter Odd, har 5 mobiltelefonar og stryker med i oktober når den fyrste julebrusen kjem i butikkane.
    7) forstå er ein ting, henge med på tempoet deira er noko heilt anna.

    Gler meg til å slenge fleire innovative webtankar fram og attende med deg framover

  4. Astrid sier:

    Her jeg sitter og humrer for meg selv, så må jeg innrømme at jeg er særdeles fornøyd over å ha kommet over bloggen din, Fjose Berg 🙂 Jeg tror 2009 kan bli et godt år for deg med dine tekniske utfordringer, men ikke minst for oss andre som får følge dette via bloggen din. Jeg skal humre meg videre nedover innleggene dine nå.

Legg igjen en kommentar

