Jeg gleder meg til valget (seriøst)

Jeg gleder meg utrolig til valget. Ironisk nok egentlig, ettersom jeg ikke er veldig flink til å takle de politiske allmøtene, debattene hvor Siv Jensen blir sint på arbeiderpartiet (alle?) eller Viggo i NRK som stiller det samme dumme spørsmålet opp til flere ganger.

Selv om det kanskje er de tingene jeg gruer meg til som dominerer mediebildet, så er det så mange ting å glede seg til:

Jeg gleder meg til å vandre mellom valgbodene. Hente en liten bunke med brosjyrer, hvorav jeg kun kommer itl å lese to av dem. Til gjengjeld gjør jeg dte mange ganger i valgkampen. Det skal bli gøy å lytte til debattene ved bodene, og registrere galningene i Det liberale folkeparti som står der ved respatexbordet sitt og hyler mot sosialdemokratiet.

Jeg gleder meg til å lese Morgenbladet, Klassekampen og Aftenposten. Muligens også Dagsavisen hvis de oppdager seg selv innen valget. Kommentarene som tar for seg gårsdagens folkemøter driter jeg selvfølgelig i, men de er jo i et ekstremt mindretall i mine utvalgte valgaviser.

Jeg gleder meg til å følge de sosiale mediene i valgkampen. Denne er jo veldig ny for meg, men jeg føler på meg at jeg kommer til å lese flere bloggposter enn avissider høsten 2009. Det skal også bli spennende å følge debatten etter valget.

Jeg gleder meg til valgvakene som jeg håper å besøke et par av. Kanskje er jeg tilstede på Arbeiderpartiet sin valgvake på Folkets hus akkurat idet Jens kommer ut på scenen og sier: «Det er for tidlig å sin noe om regjeringskonstellasjoner i kveld, all den tid ingen åpenbare regjeringsalternativer har et klart flertall. Men vi har gjort det beste stortingsvalget på 12 år! Hurra for det». Kanskje er jeg på Høyre sin valgvake når JernErna sier «Detter det beste valget på 12 år, men det er for tidlig å si noe om regjeringskonstellasjoner.»

Jeg gleder meg til partilederne samles i Stortinget litt over midnatt. Du vet – der hvor Carl Ivar sa: «Morna’ Jens».

Jeg gleder meg til debattene i kantina, over en øl på Justisen (hvis den har åpnet innen det) eller andre steder.

Og så gleder jeg meg først og fremst – naturlig nok – til å se hvem som vinner.

Legg igjen en kommentar

