Misforstått om bloggere

På Kommentar.no kan man lese om Norges ti beste politiske blogger. Og skal jeg være helt ærlig er det deler av denne lista jeg ikke er helt enig i. Og det begrunner jeg med hva som liksom er ment å være bloggingens vesen.

Ettersom jeg er relativt fersk i dette gamet virker det kanskje litt søkt å mene noe om hva blogging egentlig er, men jeg mener kommentaren ikke har tatt noen helt åpenbare poenger.

Jeg  mener det å blogge først og fremst dreier seg om dialog.  Det dreier seg om å være interaktiv, delta på en arena hvor alle kommuniserer med alle. Arenaen til en god blogger er ikke kun URL-adressen det sendes meninger fra. En god blogger er deltaker flere steder i web 2.0. Dette gjør man vedå lenke til andre blogger, kommentere i andres blogger og lignende. Etter hvert blir det også et poeng at egen blogg markedsføres i sosiale medier, og etterhvert markedsføres av andre personer. På den måten blir blogg dialogbasert.

 Kanskje har journalisten som har skrevet dette et poeng med at det er de beste politiske bloggene som omtales, men i 2.0 er det mest interessant å se på hvem som er de beste bloggerne.

Det sjarmerende med blogging er at Jørgen Hattemaker på sett og vis får sagt hva han mener til Salomo på en arena hvor de er likeverdige. Som oftest dreier Jørgen sin dialog med sine overordnede om innringing på slutten av Tabloid,eller spørsmål som kan sendes ved ulike anledninger. Blogging er demokrati på sitt aller beste.

Mange av disse bloggerne er aktive på nett utover sine egne blogger, og er flittige også i sitt egent kommentarfelt. Jeg tror Norges tre beste bloggere definitivt finnes på denne lita. Men noen av bloggerne på lista bedriver kun en monolog med sine lesere, og slik jeg ser det kan de nesten ikke betegnes som bloggere en gang. Men kanskje har de gode blogger? Jeg ser at det er en vesensforskjell, men i så fall blir jo denne lista litt uinteressant.

5 Responses to Misforstått om bloggere

  1. Astrid sier:

    Ser man det, ser man det – kjentfolk som blogger, det kan man like 🙂 Du er herved lagt inn i Reader, følger spent med videre.

    Ang temaet ditt i denne posten, så må jeg si meg temmelig enig med deg. Det er stor forskjell på beste den beste bloggeren og den beste bloggen, men dialog synes jeg må være et av hovedpoengene uansett.

    Og den kåringen som det henvises til her, det er over Norges beste politiske blogger, sant? For hvis ikke, så er jeg særdeles ikke enig i at Norges tre beste bloggere finnes på denne lista.

    Men for all del, hver sin smak. Artig å komme over bloggen din!

  2. fjoseberg sier:

    Halla
    Hvem er best da? Jeg synes Knut Johannesen er den beste jeg har sett. Og så er han aktiv overalt på nettet.

  3. Astrid sier:

    Nei, si det. Det er lett å trekke frem Revolusjonært roteloft med VirrVarr ( http://www.virrvarr.net ) som en mulig vinner, siden hun har vunnet det som er av konkurranser innenfor blogging i året som gikk, men det blir mer i en åpen genre, ikke kun politikk. Vox Populi er uansett veldig bra og muligens den beste, helt klart. Mente bare at jeg synes det er mange gode blogger, innenfor veldig forskjellige genre – så at topp 10 av Norges beste blogger skal være rene politiske blogger, det er jeg ikke enig i.

  4. Jeg er ikke uenig i så mye av det du sier her, men jeg synes man generelt skal være litt forsiktig med å lage for omfattende definisjoner av hva en blogg og en blogger er.

    Jeg oppfatter Carl Bildt som en meget god blogger med en svært god og interessant blogg. Dette til tross for at han sjelden kommenterer kommentarene og sjelden eller aldri kommenterer på andres blogger. Hvorfor skal det være noe slags krav? Hvis Carl Bildt er fornøyd med bloggen sin og leserne er fornøyd med den – hvem skal da sette seg til overdommer?

    Jeg oppfatter en blogg som et personlig nettsted for en eller få personer, der sakene/postene kommer løpende og i motsatt kronologisk rekkefølge. Punktum.

    Etter min oppfatning behøver det ikke en gang være åpent for kommentarer – selv om de fleste av naturlige grunner velger å åpne for dette.

  5. fjoseberg sier:

    Ser poenget ditt Fredrik, men mener det er en forskjell på en god blogg, og en god blogger.

    Som det blir kommentert i en annen bloggpost er det litt kritikkverdig at politikere ikke gidder å svare på spørsmål osv.

Legg igjen en kommentar

