Journalister og PR-begrepet

En av mine absolutt største kjepphester rent faglig er PR-begrepet. De fleste vet jo at bokstavene står for Public Relations. De fleste innen media vet også at det på norsk betyr Informasjon og samfunnskontakt.

Det irriterer meg da voldsomt at begrepet så til de grader misforstås. Jeg vet at det nok er en oppfatning i befolkningen at PR er ensbetydende med medieoppmerksomhet, men dette er altså ikke riktig. Det undrer meg at så mange journalister misforstår begrepet.

I dag leste jeg i Morgenbladet en kommentar hvor begrepet brukes feil. Igjen. Journalisten skriver at Egelands medievante omgang med verdensbegivenhetene gir Nupi mye PR, men at det svekker Nupis tyngde som forskningsinstitutt. Veldig enig i det bildet hun tegner, men hvorfor brukes PR helt feil?

Hvor mange ganger har du ikke lest begrepet PR-stunt? Eller noe slikt som at «hun er bare ute litt PR»? Er det så utrolig vanskelig å tenke over hva bokstavene P og R står for?

wikipedia er det nylig lagt ut en oppdatering av Public Relations. Ikke overraskende vises det til det ofte omtalte stakeholder-kartet som i og for seg gir et enkelt bilde av hva Informasjon og samfunnskontakt dreier seg om. Det finnes en del bra faglitteratur. En grei start kan være boka til Ihlen og Robstad.

Men hvorfor er det slik? Er det fordi norske informasjonsrådgivere arbeider så mye med medieoppslag (desverre), eller er det fordi journalister ofte begynner å jobbe i infobransjen og tar sin faglighet med seg?

Som kommunikasjonsrådgiver i NITO arbeider jeg med kampanjer, politisk kommunikasjon, kontakt med andre organisasjoner, sosiale medier, kurs/seminarer og selvfølgelig synliggjøring av organisasjonen i mediene.

Jeg stortrives fordi jeg føler jeg arbeider med flere PR-verktøy. Hvorfor er dette fagområdet så vanskelig for så mange journalister? Informasjon og samfunnskontakt er faktisk ikke noen særlig tung vitenskap (for å si det mildt). Det burde være enkelt å bruke det rett.

Legg igjen en kommentar

