Jeg – en twittoholiker

Har ikke vært på Twitter mer enn et par måneder, men har rukket å bli sterkt betatt. Kort fortalt er Twitter en tjeneste i det voksende markedet av sosiale medier hvor du kan legge inn 140 tegn om hva det måtte være. Til tider synes jeg litt mange mennesker bruker oppskriften fra Facebook hvor du skriver inn det du holder på med akkurat nå. Jeg opplever at Twitter er så mye, mye mer enn å fortelle hva du holder på med i det skrivende øyeblikk.

For meg er Twitter.com et faglig referansepunkt i min digitale hverdag hvor jeg selv kan styre og kontrollere hva som dukker opp på min egen skjerm. Facebook er ikke slik. Eksempelvis var jeg nesten forferdet over hvor mange av mine bekjente som ønsket å orientere alle de kjenner at det snødde mye da himmelen åpnet seg på østlandet. Snø er gøy – men ærlig talt…

På Twitter har jeg bestemt meg for å følge det som har med jobben min kommunikasjonsrådgiver å gjøre. Jeg følger mediefolk, informasjonsrådgivere, politikere og ikke minst NITO-folk. Jeg kan lese hva leder av NITO Studentene Emanuel Rygg, jeg leser med stor interesse hva gutta i Sermo bedriver tiden med og jeg er stadig imponert av Helgape som i mye større grad enn de andre politikere har forstått sosiale medier.

Etterhvert vil jeg tro at lærere vil følge lærere, jurister vil følge jurister og så videre. Twitter gjør at jeg blir en bedre kommunikasjonsrådgiver, mens Facebook vel egentlig bidrar til at jeg kanskje bruker for mye tid på ikke-relevante aktiviteter.

Noen brukere på Twitter irriterer meg imidlertid. Det er de som kun bruker Twitter til å spre lenker. NRK Sogn og Fjordane fremstår til tider som en spammer, og jeg har derfor funnet ut de gidder jeg ikke følge. MC hammer (!) er en av de verste spammerne. Han kan legge ut titalls meldinger på et kvarter, noe som betyr at hele skjermen min fylles med meldinger om at bussen han sitter i har punktert…

Meningen med sosiale medier er, slik jeg oppfatter det, å bedrive dialog. Være interaktiv. Twitter gir meg muligheter jeg nesten ikke trodde eksisterte for et halvt år siden. Utrolig spennende assa’.

Anbefaler alle å bruke Twitter. Og hvis du synes hva jeg driver med passer den profilen du ønsker på Twitter, så kan du selvfølgelig velge å følge meg. I så fall snakkes vi i 2.0!

2 Responses to Jeg – en twittoholiker

  1. jassåå johannes nu e du kommet på kjendissidene,jeg gratulere,jeg følger med i dine skriverier.
    mvh k.g.n. ps det snør også i nordnorge,he,he.

  2. sundaysheep sier:

    Og på utdanningskonferansen skapte du twittermania!

Legg igjen en kommentar

