Tidenes 1.april spøk

Jeg elsker 1. april. Barnslig? Ja, men det er så mye å le av. Er ikke så opptatt av ting som havner i mediene, men det er gøy å se hvor lettlurte folk er. Tenkte i så måte jeg skulle fortelle om året jeg lurte min far, som forøvrig gikk av med pensjon etter en lang prestegjerning i går.

Det har seg slik at min far og jeg har diskutert religion (og sånn) ganske ofte. Jeg er ikke særlig kristelig av meg, men synes søken etter noe å tro på er ganske interessant. Da 1. april var der sendte jeg en mail hvor jeg fortalte at jeg hadde funnet en gruppe mennesker som delte min søken. Jeg understrekte at det ikke var noen sekt av noe slag, men et slags forbund som var opptatt av de tre monoteistiske religionene Jødedommen, Islam og Kristendommen. Forbundet kalte seg Abrahams sønner, og møtes med jevne mellomrom for å blant annet diskutere et felles trosgrunnlag knyttet til det å tro på en Gud.

Det var imidlertid slik at et medlemsskap medførte en slags seremoni. En sermoni hvor familie og venner samlet seg, for så å bivåne at den nylig ankomne skulle omskjæres (!). Ettersom jeg på det tidpunktet ikke var gift, trengte jeg et vitne. Valget falt på min far.  Jeg utrykte på forhånd forståelse for at han kanskje måtte takke nei, all den tid han tross alt var prest i Den norske kirke.

Bare kort tid etter svarte han meg over mail, at han selvfølgelig skulle stille opp. Jeg skjønte imidlertid at han var litt skeptisk ettersom han spurte meg om min samboer var inneforstått med mine planer…

På det tidspunktet hadde jeg kontorplass i et åpent landskap, og vi var en liten skokk med folk som lo godt. Da jeg ringte han senere på dagen hadde jeg egentlig tenkt til å fortsette spøken, men klarte ikke holde meg. Han lo også godt før han sa: «Du – ikke fortell noen om dette»…

Men andre har kanskje bedre spøker relatert til datoen i dag?

6 Responses to Tidenes 1.april spøk

  1. Rolf Berg sier:

    Pappa legger seg flat – én gang til… Jeg ble grunnlurt.
    I tillegg er det litt pinlig å bli påminnet hva jeg egentlig hadde fortrengt: at jeg ba om at han ikke skulle fortelle det til noen.
    Delvis fordi det var temmelig illusorisk å forvente at en såvidt pratsom herremann som min hr. Sønn skulle klare å holde munn om noe som helst, aller minst et så vellykket prosjekt. Dernest fordi histroein faktisk er veldig morsom.
    Men jeg fikk kreditt fordi jeg var raus og tolerant…
    En stilig måte å innlede pensjonistlivet på…
    Takk til Johannes. Du er ikke så aller verst, selv om du henger en gammel mann ut til hott og spån…

  2. Magnus H S sier:

    Legendarisk Johannes! 🙂

  3. Hans H sier:

    Dette er en kjempefin og morsom historie. Dessuten kanllfin-kommentar fra far!

  4. Hanne sier:

    Jeg har ikke blitt lurt eller lurt noen i dag 😦
    Men den spøken der – genial! 😛

  5. jazzyhal sier:

    Veldig bra 1. aprilspøk Johannes. Godt gjennomtenkt og framført.

  6. Signe Marie sier:

    Fantastisk! 10 poeng fra meg:)
    Jeg lurte min bror denne 1. Aprilen. Han har, som du kanskje vet, fått jobb på nordfjord folkehøgskole. I den sammenheng opprettet jeg en mailadresse i rektorens navn.. I mailen til min bror(H-bror) skrev jeg at siden skolen var opptatt av en tydelig kristen profil måtte han, som rutinen er for nye tilsatte, gå til en prest for å drøfte noen punkter i forhold til sin personlige tro. Deretter måtte presten ta en tlf til rektor for å «gokjenne» han. H-bror gikk rett på og ble temmelig skremt! UUUUtrolig fornøyd lillesøster!! 🙂

Legg igjen en kommentar

