Hege Skeijes mindrevitenhet

Selv om du er en klok dame betyr det ikke at du kan uttale deg klokt om alle ting. Det er Hege Skeije et godt eksempel på. I dagens DN skriver hun om noe hun på ingen måte har peiling på. Det dreier seg om Twitter. I artikkelen skriver hun blant annet at «Twitter er bare tull». For hva får man sagt på 140 tegn?

Hun raljerer med statsministeren. Han har blant annet skrevet at han «…skal på FNHs årskonferanse». En annen dag skrev han at han den kvelden skulle på Redaksjon1. Skeije synes dette bare er tull. Også Helga Pedersen er full av tull når hun Twitrer. Hun har til og med skrevet at hun skal ha «Møte med min finanskriseekspertgruppe.»

Da kan jeg orientere godeste Skeije om at jeg følger begge de to, og de dagene dette sto på Twitter søkte jeg opp hva FNH står for i Google. Hadde glemt det. Jeg havnet inn på programmet for arrangementet, og lurte på om det var noe spennende. Den dagen han skulle på Red1 skrudde jeg faktisk på nettopp fordi Jens hadde sagt han skulle dit.

Helga Pedersen følger jeg med stor interesse. Hun forteller meg at hun er et vanlig menneske, og det styrker min interesse for politikere generelt. En dag havnet jeg faktisk på en nettprat med henne på Fiskeribladet fori hun twitret om det i forkant. Ville jeg gjort det hvis det ikke var for Twitter?

Det Skeije ikke skjønner er at Twitter i seg selv ikke nødvendigvis er gode samtaler isolert sett, men er utgangspunkt for mye av det andre som skjer i de sosiale medier. De sosiale mediene bindes sammen. Når noen Twitrer om en Facebookgruppe, hvor det igjen diskuteres en blogg hvor en kampanje fra Amnesty diskuteres, så blir Twitter en del av den større samtalen.

Skeije viser videre hvordan hun på ingen måte skjønner de sosiale medier når hun senere sier at bloggen, i motsetning til Twitter, er et sted hvor det er god plass til lengre tankerekker. Hun setter altså blogg opp mot Twitter og Facebook. De forskjellige sosiale mediene henger sammen hverandre gjennom et sinnrikt system av lenker, omtaler, kommentarer osv. Samlet blir det hele en samtale hvor Jørgen hattemakers stemme betyr like mye som Roar Flåthen sin. Dette har en verdi i et demokrati.

Skeije er statsviter. Hvorfor velger hun å uttale seg om det hun må skjønne at hun ikke kan noe om? Det er som er synd er at neste gang jeg leser noe hun har skrevet kan jeg ikke vite om jeg kan ta det for god fisk. Jeg får heller håpe at lørdagskommentaren er skrevet av Victor D. Normann eller Kalle Moene neste gang jeg leser den.

16 Responses to Hege Skeijes mindrevitenhet

  1. […] Men dette skriver Johannes Fjose Berg bedre om på FjoseBerg: Skeije er statsviter. Hvorfor velger hun å uttale seg om det hun må skjønne at hun ikke kan noe om? Det er som er synd er at neste gang jeg leser noe hun har skrevet kan jeg ikke vite om jeg kan ta det for god fisk. […]

  2. Jeg er enig med Skjeie, twitringen til de nevnte politikerne er ganske uinteressant. Jeg slo ikke på Redaksjon 21 selv om Jens twitret om det.

    Men Twitter kan likevel være ganske gøy. Problemet til dem Skjeie har fulgt på Twitter er kanskje at de er ferske, ikke har skjønt det helt ennå, glemmer å snakke med følgerne sine og rett og slett skriver kjedelige tweeter.

    Jeg synes det er god grunn til å kritisere det norske politikere så langt har drevet med i sosiale medier. De fleste er bare ufrivillig morsomme. De vinner ikke valget med Helga P på web-tv altså. Bård Vegard Solhjell har en bra blogg fordi han skriver selv og mener mer enn de andre, som skriver om å handle bærekraftig og andre selvfølgeligheter.

  3. fjoseberg sier:

    Da opplever jeg vel ikke helt at du er enig med Skeije? Kanskje mener du at Twitringen til jens ikke er interessant, men det er jo ikke hennes budskap, er det? Hun sier jo at Twitringen er tull, før hun legger til at blogg er et bedre medie å spre sine meninger i.

    Hun viser jo dermed at hun ikke forstår hvordan sammenhengen mellom de ulike sosiale mediene er en slags symbiose. Twitter henger sammen med blogguniverset som henger sammen med Facebookgrupper som henger sammen med Delicious som kan henge sammen med … (osv).

    Jeg slo faktisk på red21 den dagen. Har sluttet og se på Red21 (Himmelblåe debatter..), og tenkte den dagen at «i kveld…». Og Helga Pedersen har vitterlig sørget for at jeg deltok i et nettmøte om fisk!

    Mulig jeg gjør dette fordi jeg synes twitring er gøy, og ikke selve innholdet i det som twitres, men det har i alle fall fungert for min del.

  4. PoPSiCLe sier:

    Jeg har ikke lest artikkelen til Skeije (hvordan i all verden lager man en artikkel om et nettfenomen, men feiler i å legge det ut på nett?), men jeg har for lengst sluttet å lese, høre eller på andre måter få med meg ting på nett som blir kommentert av «bedrevitere» (finnes det noe annet, bedre navn på den intetsigende tittelen «statsviter»?).

    De har som regel ingen peiling på det de snakker om, når det gjelder ny teknologi, og de misforstår eller skjønner ikke konseptene.

    Vi kan ta som eksempel denne barne- og ungdomsskolen i Arendal, var det vel, der naturfaglæreren hadde lagt ut et noe uheldig innlegg på skolens blogg. Hva skjer? Jo, den «outes» på Twitter, og vips er det mediaoppslag, innlegget blir fjernet, og hele saken får oppmerksomhet. Er ikke det et glimrende eksempel på Twitters og brukerbasert makt, så vet ikke jeg.

    Forståsegpåere fra forrige generasjon som skal uttale seg om nettfenomen ender i 90% (kanskje mer) av tilfellene med å høres ut som de ikke har peiling, og de yngre generasjonene sitter og småler litt, rister på hodet og fortsetter med sitt. Dessverre har disse forståsegpåere et lydhørt publikum i sin egen generasjon, og det er dessverre fremdeles denne generasjonen som tar avgjørelser – noe som ikke ender med å gavne ny teknologi, som regel.

    Det er mye idioti i verden, og dessverre står «forståsegpåere» som slipper til i media for veldig mye av denne.

  5. […] til saken før eller siden. I mellomtiden anbefaler jeg f.eks Hannes post om Twitter,  eller FjoseBergs post om det samme. Mer om sosiale medier via Bloggurat […]

  6. […] blogger om denne saken: Katcho 2.0 FjoseBerg Og så ser jeg at Carl Christian har blogget startet en Twitterdugnad (#svarHSiDN) Andre? Tips meg, […]

  7. Sigrun sier:

    Har lagt ut link til Skjeies kommentar på bloggen min i dag, for dem som ikke har lest den.

  8. Sigrun sier:

    Glem min forrige kommentar. Den ligger nemlig på nettet: http://avis.dn.no/arkiv/?articleId=20095895

  9. […] Dermed må jeg også si meg uenig med NONA styremedlem Anders Brenna i at Twitter ikke er personlig: Twitter er akkurat hva du velger å bruke det til, enten det er å holde kontakt med venner, eller som et redskap til å følge med på hva andre i bransjen din er i gjør eller tenker. Selv bruker jeg Twitter litt til begge deler, men mest av alt til sistnevnte. For politikere er sosiale medier som Twitter dessuten ypperlige plattformer til å komme i direkte kontakt med velgerne og vise oss hvem de er, noe denne bloggposten tyder på at i alle fall APs Helga Pedersen har klart. […]

  10. Fata sier:

    Jeg har klart å overbevise meg selv om at at Twitter bare er tull jeg også. Jeg heier på oss som ikke ser poenget.

  11. […] Arvola, Frøken Makeløs, CarlChristian, Kontrastemning, Katcho, Teknisk Beta, Hjorthen, FjoseBerg, Bård Vegard Solhjell, Paul Chaffey, Sermoconsulting, Linda Fonda, Fr. Martinsen, Moldeklev om IKT […]

  12. […] Arvola, Frøken Makeløs, CarlChristian, Kontrastemning, Katcho, Teknisk Beta, Hjorthen, FjoseBerg, Bård Vegard Solhjell, Paul Chaffey, Sermoconsulting, Linda Fonda, Fr. Martinsen, Moldeklev om IKT […]

  13. fjoseberg sier:

    Fata: Jeg lover deg at Twitter er en bra greie. Bruk TweetDeck, og lag grupper som er relevant for akkurat det du synes er viktig/moro. Prat med folk. Sjargongen er slik at folk faktisk snakker sammen, slev om det er kjente folk man vanligvis ikke får diskutert saker og ting med. Om en liten stund har også Stoltenberg skjønt poenget – da kan du nok prate med han også.

  14. […] Men dette skriver Johannes Fjose Berg bedre om på FjoseBerg: Skjeie er statsviter. Hvorfor velger hun å uttale seg om det hun må skjønne at hun ikke kan noe om? Det er som er synd er at neste gang jeg leser noe hun har skrevet kan jeg ikke vite om jeg kan ta det for god fisk. […]

Legg igjen en kommentar

