Leserinnlegg i DN: Skeijes mindrevitenhet

Onsdag 15. april hadde jeg et innlegg på trykk i DN. Det dreide seg selvfølgelig om kommentaren Skeije hadde i DN «palmelørdag». Ettersom DN fjernet litt av slutten blogger jeg det jeg sendte dem: 

 

Når en professor skriver fast i DN er det ikke skudd fra hofta. Trodde jeg i alle fall frem til jeg leste statsviter Hege Skeijes kommentar lørdag 4. april. Selv om du er en klok dame betyr det ikke at du kan uttale deg klokt om alle ting. Twitter er tull, skriver hun. Statsministeren og Fiskeriministeren får det ikke til. Skeije referer til noen mindre vellykkede forsøk.

 

Men statsviteren Skeije røper sin uvitenhet om sosiale medier når hun setter Twitter opp mot blogging. Hun skriver at bloggen er bedre enn Twitter til å formidle politiske budskap. Jeg vil tro selv Ap vet at 140 tegn er litt lite plass til å formidle politikk. Mon tro om det finnes andre årsaker til at statsministeren i Norge har valgt å være tilstede på Twitter?

 

Fotfolket til statsministeren synes å ha forstått er at det er en relasjon mellom de mange sosiale mediene. Tilstedeværelse flere steder i det såkalte web 2.0 blir et sinnrikt system av samtaler mellom politikere og folk flest. Skeije opererer med at Twitter er ett sosialt tilholdssted på nett, mens Facebook er ett annet. Når noen Twitrer om en Facebookgruppe, hvor det igjen diskuteres en blogg hvor en kampanje nevnes, så blir Twitter en del av den større samtalen.

 

Hvorfor velger Skeije å uttale seg skråsikkert om det hun som akademiker må skjønne at hun ikke kan noe om? Det meste Skeije skriver om kan hun fra a til å. Trodde jeg. Hvordan skal jeg forholde meg til hennes neste kommentar?

Legg igjen en kommentar

