Jenter i Sør: Vend blikket utover for å lære å se innover?

Jeg har vært litt slapp med bloggingen i det siste. Mye som skjer. Og litt vanskelig med inspirasjon.

Media%20plan_logo_BlaMen så fant jeg noe jeg helt oppriktig har lyst til å blogge om, og det er bloggaksjonen til Plan om hvordan jenter i Sør har det. Greit – det er en konkurranse, men jeg har oppriktig lyst til å utfordre meg selv litt her. Jeg skal ikke påstå at jeg er noen forkjemper for kvinners rettigheter, og vil i alle fall ikke kalle meg feminist. Både jeg og min søster har hatt de samme forutsetninger for å fikse oppveksten i Norge, etterhvert få en utdanning, skaffe seg jobb og ikke minst stifte en famile. Synes vi har klart det rimelig bra begge to. Og da har det på sett og vis ikke falt meg helt naturlig å trampe i takt i 8.mars-toget.

Men når man ser på situasjonen andre steder i verden er det uten tvil kjipere å være jente enn gutt, mann enn kvinne. Og når forskjellene er så åpenbare og enorme andre steder er det kanskje en mulighet for at ting ikke er helt som det skal her på berget heller? Jeg er i alle falll klar for å vende blikket mot sørlige breddegrader, og på den måten kanskje lære litt om hvordan ting er skrudd sammen her i Norge også. Hvem vet; kanskje jeg ender opp med å gå i 8.mars tog under parolen: «Vend blikket utover for å lære å se innover»?

Uansett, den neste bloggposten min skal handle litt om mamma, og litt om ei tøff jente på Madagaskar. Virkelig tøff jente…

Og har du et forslag til noen jentehistorier med krutt i, så send meg en kommentar.

Legg igjen en kommentar

