Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør II

Skrev for noen måneder siden en bloggpost om BI senter fo virksomhetskommunikasjon, og i anledning Kommunikasjonsforeningens 10 års jubileum 21. oktober fikk jeg litt lyst til å skrive bloggposten en gang til. Dog med nye ord, og en litt annerledes innfallsvinkel.

Grunig var tilstede på BI seminardagen. Hadde gledet meg til å høre på det akademiske PR-fagets svar på Tina Turner, men i likhet med Brosstad synes jeg ikke han var så givende. Kall meg gjerne anti-akademisk, men jeg synes nå at god presentasjonsteknikk, og power-point uten alt for mange setninger er best. Uansett om du heter Tina Turner eller James Grunig.

Når feststemningen har senket seg bør bransjen snarest sette seg ned å få noe gjort med faget. Vi må sørge for en mer enhetlig forståelse av faget. Internasjonalt kalles faget som kjent Public relations, og på norsk har vi tradisjonelt brukt Informasjon og samfunnskontakt, kommunikasjon eller rett og slett informasjon. BI har nylig etablert et senter for forskning innen faget med tittelen Senter for virksomhetskommunikasjon. Nok en tittel å forholde seg til, selv om også denne varianten har vært nærværende en del år.

En gjenganger blant både foredragholderne og i pausesamtalene mellom slagene var at ”Vi må reise PR som et fag. Faget må utvikles i Norge slik de faktisk har klart i andre land”.
BI har flere ganger endret navnene på sine studier innen kommunikasjon flere ganger, det samme har skjedd med studiet ved Høgskulen i Volda og ved Høyskolen i Hedmark. Utdanningene preges i stor grad av den til enhver tids tilstedeværende tidsånden. PR-utdanningen ved Høgskulen i Volda heter i dag Bachelorstudium i informasjon og media. I morgen heter det kanskje kommunikasjonskultur og samfunnskontakt eller noe annet.

Lignende bachelorstudier popper opp som paddehatter over hele Norge, uten at det nødvendigvis har den samme faglige tilnærmingen. For noen år sidne hadde for eksempel Høgskolen i Finnmark treårig utdanning i Mediepilot.

Det mest forvirrende er imidlertid BIs Center for Corporate Communication. Både det at tittelen er på engelsk, og det faktum at det norske ordet virksomhetskommunikasjon ikke er særlig dekkende for hva faget faktisk går ut på. Og ikke minst – BI tar høyde for å bli det fremste fagmiljøet innen PR i Norge. De ønsker jo å dekke hele faget. Men nå fremstår de som om de kun forholder seg til det private næringsliv. Det ene øyeblikket står representanter for BIs forskningssenter og sier at faget må styrkes, mens man i det neste øyeblikket snakker om virksomheters omdømme.

Hvis man skal løfte dette faget må vi ha en faglig tilnærming som ikke forvirrer. Hva med meg som arbeider i en fagorganisasjon? Jeg kjenner meg verken igjen i BIs ”virksomhet”. Eller ved min forrige jobb i Kunnskapsdepartementet. Virksomhetskommunikasjon dekker ikke noe særlig bra.

Nå har vi altså hatt et stort jubileum. Det fines med å være ferdig med et jubileum er at man i mange år kun trenger å rette blikket fremover. Ved 20-års jubileet bør følgende kunne oppsummere de siste 10 årene:

1. Kommunikasjonsforeningen og andre klarte å få journalister til å slutte og omtale PR som synonymt med medieoppmerksomhet. De så til BBC som konsekvent sier «Mediestunt», og ikke «PR-stunt».

2. BI Center for corporate communication endret navn til BI Senter for …. (hva er ditt forslag?)

3. De ulike bachelorgradene innen informasjon og samfunnskontakt ble litt likere, og folk maktet faktisk å forstå at dette er et fag.

Hva synes du selv?

Advertisements

11 svar til Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør II

  1. Gro Elin Hansen sier:

    Hei Sveinug

    Vil gjerne høre _ditt_ forslag til hva senteret bør døpes om til!

    Hilsen Gro Elin

  2. Gro Elin Hansen sier:

    Skulle såklart være Johannes:-)

  3. Thomas Skjennald sier:

    1. Det heter faktisk virksomhetskommunikasjon for nettopp å dekke det offentlig i tillegg til det private. Nøytralt ord som kan brukes av alle. Virksomheter.

    2. Det finnes én kur og det er at alle begynner å bruke PR. Alle norske migeord som skal oversette og forskjønne er misforstått taktikk. Dette gjelder også det offentlige som krangler om vi kan bruke kommunikasjon eller informasjon. Det offentlige driver med PR de også.

  4. fjoseberg sier:

    Thomas: Ordet er nøytralt. Jeg skal vel kunne kjøpe «virksomhetskommunikasjon», men Kommunikasjonsforeningen bruker den engelske varianten på nettsidene. Og her finner vi jo da «Corporate…». Og ja – den eneste kuren er PR. Skjønner ikke hvorfor vi på død og liv må ha et norsk ord som absolutt må høres mer sexy ut enn Informasjon og samfunnskontakt..

    Gro Elin. Jeg ønsker meg nok PR. Og den største grunnen er faktisk det at journalister i dette landet er så jævlig treige til å forstå at dette faktisk er et fag som går ut på ganske mye mer enn å snakke med pressefolk. Jeg vet ikke – kanskje tror journalister at det eneste PR-rådgivere er å snakke med journalister? Men journalister kan da ikke være så navlebeskuende?

  5. fjoseberg sier:

    Gro Elin: Og for BIs del burde de i alle fall valgt «Center for Public Relations» ettersom de nesten ikke bruker det norske begrepet.

  6. Peggy sier:

    Hei — thanks for the discussion. Thomas is right, virksomhet was chosen becuase no Norwegian word adequately covers all sectors and the intention is that ALL sectors should see how the center’s research relates to them. Unfortunately, the English word corporate is associated with business. The point is to broaden the scope of the field from just PR to an advanced view of communication in its entirety when it comes to organizations. The practice of PR for example is not interesting to organizational theorists, but organizations as communication structures and vice versa is. Most of the work on networks, for which social media as a tool is important, comes from researchers in IT, strategy, you name it, not PR. The point is to stimulate research more closely related or applied to the field, and to build up a body of researchers directly related to organizations and communication. Today, there is no field of study in communication past the Bachelor’s level that can provide the basis for a doctoral program in the area. All research in the country is being done by academics from unrelated fields, and their direct knowledge of the field is limited.

  7. fjoseberg sier:

    Greit. Jeg skal være med på at «Virksomhetskommunikasjon» kan være et greit norsk begrep. Men hvis hensikten er å etablere dette som et bredt fag fungerer det ikke særlig godt i kombinasjon med det engelske begrepet som brukes. Man tenker liksom «ah – var det de mente når de brukte ordet virksomhet». Dette forsterkes selvfølgelig av at det er BI, en institusjon som ikke akkurat utdanner førstekonsulenter i statlige etater, som etablerer faget. Når det etableres et forskningssenter på BI gjør man ikke det i et vakum. BI har en generell tilnærming til samfunnet som ytterligere styrker en faglig misforståelse.

    Videre er det ikke særlig mange andre enn BI som benytter seg av ordet, og ønsket om en bred faglig tilnærming til PR. Hva med Volda, Ræna og UiO? Er de med? Har det blitt skapt en faglig konsensus om dette?

    Hvis ikke er det vel litt Sisyfos over det hele.

    Forøvrig veldig bra det innlegget av Tor Martin Nilsen i siste Kommunikasjon. Litt beslektet til denne diskusjonen.

  8. Hei, dette er en spennende diskusjon som har gått over ca. 40 år i Norge, etter hva jeg vet. Som Peggy påpeker er virksomhetskommunikasjon valgt for å favne offentlig sektor, og det er jo også flere store offentlige enn store private partnere i senteret. Hvis ikke hadde det nok vært selskapskommunikasjon.

    Jeg opplever at PR-begrepet er noe bransjen i Norge er ferdig med, og at kommunikasjon er det som dominerer nå. Foreningens vei fra PR til Informasjon til Kommunikasjon i navnet er vel beskrivede nok. Problemet med kommunikasjon er at det favner så bredt, fra vår type til IT, telecom og samferdsel.

    Jeg lurer på om denne evolusjonen i navn på faget er noe som finnes i mange bransjer, som EDB/IT/IKT/? for eksempel?

    Å gå tilbake til PR nå er ikke en farbar vei etter min mening, blant annet fordi det vil være forvirrende i de situasjoner der funksjonen har ansvar for all kommunikasjon (marked og informasjon), slik jeg mener en virksomhet bør organisere seg i dag. Skal man velge noe annet enn kommunikasjon er det kanskje naturlig å se mot omdømme og merkevarer, som slike funksjoner har ansvar for. Fra P.R. til O.M.?

  9. fjoseberg sier:

    I utgangspunktet er jeg helt enig. PR er jo ikke en gang norsk. Vi burde, uansett den grumsete historien faget oppfattes å ha, finne noe nytt.

    Problemet er jo at PR brukes hele tiden. Og som oftest feil.

    Og den kampen er det ingen som gidder å ta i offentligheten. Det jeg kanskje etterlyser er fagets forsvarere. Når noen snakker stygt om PR så etablerer vi sentere for virksomhetskommunikasjon…

    PR brukes konsekvent inkonsekvent. En dag er er PR det samme som å få ting inn i mediene, mens en annen dag er det synonmyt med politisk kommunikasjon og lurerier.

    Svaret er ikke å bare forlate PR-begrepet. Det er der. Det brukes, og det bidrar til at mennesker kaller det du driver med for svineri, Ole Christian. Og det er det jo ikke. Men ingen sier noe.

    NIR svarer med at «fokuset har vært litt voldsomt på byråene». Det eneste forskningssenteret som bedriver med dette faget har ikke vært fremme i debatten om pølse-hansen. Og heller ikke så ofte ellers. Det kommer vel. Senteret er ungt, jeg vet det. Men kan det være at journalistene ikke kobler at virksomhetskommunikasjon er to forskjellige sider av det samme faget.

  10. Det slår meg at oppfatninger og bruk av begrepene kan være et spennende forkningsprosjekt…

  11. fjoseberg sier:

    Sant. Og forskning rundt lobby ut i fra perspektiver innen virksomhetskommunikasjon 😉

    Men akkurat det siste får FirstHouse finansiere. For å gjøre avlat til Aarebrot og Lundteigen…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: