PR, lønn og litt tynne analyser

Det har flere steder vært folk som har ment noe om kjønn og lønn blant kommunikasjonsrådgivere i det siste. Hans Wilhelm Gullestad gjør et forsøk på en analyse av hva som vil kunne skje hvis rekrutteringen av kvinner til kommunikasjonsstillinger fortsetter i samme forrykende tempo. Jeg skal ikke påstå at Gullestad har helt feil, men synes vel kanskje analyse og konklusjon er fattet på et noe sviktende grunnlag.

Ettersom jeg er så heldig å arbeide med kommunikasjon i en fagorganisasjon vet jeg litt om hvordan lønnsdannelse fungerer. Og det er noen momenter som Gullestad glatt utelater, og som sannsynligvis ville påvirket konklusjonen en smule:

1) Forholdet mellom lønn og kjønn er ikke endimensjonalt. Hvis analysen til Gullestad hadde vært riktig, ville leger og advokater tjent dårligere i dag enn de gjorde tidligere. Førskolelærere ville nok tjent mer, ettersom det har blitt flere menn i barnehager. Mulig det har vært en liten endring, men kjønnsbalansen brukes ikke som noe slagkraftig argument for hvorfor endringene har funnet sted.

2) Den viktigste påvirkningen til lønn for en hel yrkesgruppe er konkurransen om arbeidskraften. Hvis bransjen eksemplevis trekker til seg arbeidskraft det er overskudd på, vil det endre lønnen. Og kommunikasjonsbransjen er jo full av folk uten PR-utdanning. (Heldigvis?). Journalister begynner det etterhvert å bli en del av på markedet vil jeg tro. Og kanskje folk innen markedskommunikasjon og samfunnsvitenskaplige utdanningsområder? Hvis vi plutselig, i Grünigs ånd, ville begynt å rekruttere sosionomer pga. deres evne til å bedrive dialog, ville det også påvirket lønna.

3) I forlengelsen av pkt 2, og nå kommer jeg til krumtappen i hvorfor Gullestad forenkler virkeligheten, finner vi forholdet mellom privat og offentlig sektor. Hvis offentlig sektor eller Spekter (virksomheter som tidligere var drevet og driftet av staten) må konkurrere med privat sektor om arbeidskraft drives lønnen opp. Helt elementært og enkelt. Dette er veldig, og da mener jeg veeeeldig, mye viktigere enn kjønn.

Og hvordan passer kommunikasjonsbransjen inn i dette bildet? Og hvorfor er dette relevant for kommunikasjonsbransjen? Joda – vi finnes overalt. Og det driver naturlig nok lønna vår litt opp.  Om det ble enda flere kvinner er det dermed ikke noe automatikk i at lønna vil gå ned. Den analysen er for enkel.

Nils M. Apeland sa følgende på Twitter i dag:

«Med flere kvinner i bransjen går lønn og anseelse ned. Det vil ingen. Vi trenger mer analyse, tall og strategi. Det trekker menn.»

Dette er selvfølgelig ikke feil, men det er ikke riktig heller. For hvis vi hadde fått massevis av menn inn i yrket, og private virksomheter samtidig fant ut at PR-folk med Grünig og offentlige utredninger og samfunnsvitenskaplig tilnærming til problemstillinger og matpakker med gulost – de passer best i det offentlige de. Og deretter så mot markedsførere fremfor oss PR-folk fordi vi ikke er lært opp til å tenke salg, så ville mange flere av oss havnet i det offentlige. Tvunget inn. Med hammer og sigd. Det ville kunnet påvirke lønna vår. Uansett om kroppene våre produserte testosterogen eller østeron.

Sum. Det er markedet, aller helst markedene, vi opererer i som først og fremst påvirker lønna vår.

Så sånn er det…

Advertisements

4 svar til PR, lønn og litt tynne analyser

  1. […] PR, lønn og litt tynne analyser Det har flere steder vært folk som har ment noe om kjønn og lønn blant kommunikasjonsrådgivere i det siste. Hans Wilhelm Gullestad gjør et forsøk på en analyse av hva som vil kunne skje hvis rekrutteringen av kvinner til kommunikasjonsstillinger fortsetter i samme forrykende tempo. Jeg skal ikke påstå at Gullestad har helt feil, men synes vel kanskje analyse og konklusjon er fattet på et noe sviktende grunnlag. […]

  2. aslaugok sier:

    Ryddig og fin gjennomgang av mekanismer mht lønnsdannelse.

    Men synes nesten du kunne vært ennå tøffere mht den kritikkløse bruken og sammensetning av ord som kvinneyrker – lønn – (lav)status. Som Kleven i kommunikajsonsforeningen også kommenteret; dersom man fokuserer på kvinnenandelen som et sådant problem, blir det et problem. I tillegg til at det (nok en gang) befester et inntrykk av at en høy kvinnenandel i arbeidstokken er et faremoment.(Som om kvinner per se har lavere status?!)

    En slik ‘panikk’ som blir uttrykt med henhold til en hypotetisk eskalerende skjevrekrutering til bransjen, har også en vesentlig brist i det faktum at det i fagene som rekruterer til kommunikasjonsbransjen har en høyere andel kvinnelige enn mannlige studenter. (Som de fleste andre fag) Og sammensauset med utsagn om at for å få flere menn, må man fokusere «tunge» analyser og slikt (implisitt, dette er ikke kommuniserende kvinners sterke side.) Kan det gies inntrykk at det ikke egentlig er kjønnsubalansen i seg som er problematisk, men hvilket kjønn som veier tyngst.

    Dermed har jeg ingen problemer med å vranglese utsagnene som at det man egentlig er redd for er at bransjen skal oppfattes som en følende, kommunisende (les: snakkende)syklubb, og ikke en tung aktør.

    Selvsagt er en god kjønnsbalanse, og øvrige balanser, en fordel i en hver organisasjon. Men det er noe akk, så kvinnsynsmessig deprimerende over hvordan bekymringen for skjevhet ble uttrykt av disse herrene.

  3. fjoseberg sier:

    Mitt utgangspunkt er kanskje et litt annet enn deg. jeg har i og for seg ingen prinsipielle problemer med det Gullestad sier. Jeg tror bare ikke på det.

    For å si det slik – hvis folk som oss kun arbeidet i offentlig sektor, og det stadig ble flere kvinner, tror jeg Gullestad kanskje ville hatt rett.

    Komponenter som lokal eller sentral lønnsdannelse er forøvrig heller ikke omtalt av Gullestad, og dermed blir konklusjonen enda svakere.

  4. aslaugok sier:

    Hvis folk som oss bare jobbet i offentlig sektor, ville vi vel uansett hatt både lavere status og lønn 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: