Riktig og derfor galt

En av Kampanjes rykende ferske kommentatorer, Claus Sonberg kater en fyrstikk på et allerede tent bål når han definerer kommunikatører ut av styrerommene i sin første kommentar hos nettavisen. Sonberg har jo selvfølgelig rett nå han sier at en mennesker i en ledergruppe må ha det han kaller forretningsforståelse. I korthet går det vel ut på å forstå hele verdikjeden i en virksomhet. Og da må du kunne tall, statsistikk, strategi. Og sånn.

I korthet kan man vel også slå fast at dette vel er kjent for de fleste. Skal du sitte i en ledergruppe må du kunne «lederting». Skal du spille fotball må du kunne reglene. Skal du klatre i fjellet må du ha godt utstyr. Sonberg spaserer inn åpne dører, men han gjør det vel godt vil jeg mene.

Hvorfor er det da litt galt også?  Et par småting.

1) Jeg mener faktisk at det går an å tilnærme seg forståelse for en virksomhet indre kjerne ved å gå utenom mattebøker. Man kan for eksempel gjøre det via tradisjonelle universitetsfag eller til og med erfaring. Selvfølgelig er matematikk viktig i virksomheter som Sonberg har frekventert i, men det er faktisk slik at med ledergrupper mener man også større organisasjoner, statlige etater eller departement. Slik jeg ser det er man ikke like avhengig av tallkunnskaper når målet ikke er å tjene penger. Joda, lederguppen må kunne regne, men når det er snakk om Utlendingsdirektoratet og ikke SAS kan gruppen etter min mening være litt mer fragmentert.

2) Videre rer jeg litt redd for hva som vil skje hvis man ikke tar med kommunikasjonsfolk inn i ledergruppen fordi man ikke forstår tall godt nok. Mister ikke ledergruppen da en dimensjon som er verre enn hvis man ikke tar dem med? For veien til permanent plass dreier seg jo også om at det er et behov for kommunikatøren.

3) I tillegg er jeg ikke sikker på om de andre folka i ledergruppen alltid sitter med tallkompetansen.

4) Og ikke minst synes jeg kanskje Sonberg nedvurderer  hva som kreves av lederkompetanse for å gjøre en omverdenanalyse, en SWOT, generelle spørreundersøkelser, prosjektkompetanse osv. Folk som kan gjøre disse tingene på vegne av egen organisasjon har noe i en lederguppe å gjøre.

Hva tror du? Må man kunne tall for å sitte i en ledergruppe?

7 svar til Riktig og derfor galt

  1. Nils M. Apeland sier:

    Claus Sonberg er etter min mening en av Norges beste kommunikatører. Hans CV bekrefter dette. Og han setter det selvsagt litt på spissen, men hans poeng er klart: Kommunikatører må beherske tall og business. Jeg synes derfor det er interessant at Sonberg får kritikk for å si dette, fordi det jeg tror han forsøker, er å hjelpe oss andre til å se at i store bedrifter i dag må du forstå regnskap/lønnsomhet/matte for å ha en plass i ledelsen i bedrifter. Mange kommunikasjonsdirektører må jevnlig kjempe for sin plass i ledergruppen eller konsernledelsen, og ofte er grunnen at andre ledere ser på dem som forvaltere av «myke» (les: mindre viktige) verdier. Jeg støtter derfor Sonberg, og synes han har et godt poeng. Vi må både kunne bruke magefølelse og kalkulator.

  2. fjoseberg sier:

    Ja, og jeg støtter han vel egentlig jeg også. Kom ikke det frem? Jeg synes kanskje ikke han sier noe grensesprengende nytt, men han har helt rett.

    Har vel egentlig ikke opplevd at han har fått kritikk for det.

    Mitt fremste poeng er vel egentlig dette med at han kommer fra en sektor hvor dette er spesielt nødvendig. Og drar slutninger på vei av hele bransjen.

    Men hva med for eksempel Lånekassa? Eller diverse departementer? De færreste der er økonomer, men der sitter de i ledergruppa. De færreste av dem har siv-øk fra BI. Noen har ikke en gang 3MS fra VGS.

    Men bevares – Sonberg har rett. For å være leder må du kunne mye om ledelse. Her er tall sentralt. Ville bare peke på noen småting.

  3. fjoseberg sier:

    Og – du bruker begrepet business. Og han er litt i samme leiet. Jeg arbeider ikke med business. Må jeg beherske det likevel hvis jeg vil bli leder?

  4. Astrid Mjærum sier:

    Morro at du nevner Lånekassen, Johannes:-) Vi forvalter over 100 milliarder kroner og har 1 million kunder, økonomiforståelse/foretningsforståelse er det selvsagt mange som må ha hos oss, også i ledergruppen. Selv om vi ikke skal tjene penger, så må vi forstå markedet i samspillet med kundemassen vår og for å kunne forvalte milliardene på en god måte. Så jeg er uenig med deg i at det er vesentlige forskjeller mellom privat og offentlig når det gjelder forrentingsforståelse og tallknusing. Likefullt er jeg enig med deg i at Sonberg drar det noe langt. Jeg mener kommunikasjonsdirektøren har to utrolig viktige roller i toppledelsen. 1. være en del av den totale strategiske ledelsen (og derfor måtte ha forretningsforståelse) 2. være lytteposten mellom omverdenen (internt og eksternt) og organisasjonen. Det er kommunikasjonsdirektøren som må bringe inn omgivelsenes meninger og bevegelser i resten av toppledergruppen. Uten denne kompetansen tar ledelsen dårligere beslutninger. Det er kommunikasjonsdirektøren som har verktøyene og kompetansen som skal til for å bringe omgivelsene inn. Derfor er vi der og bør fortsette å være der. Men- uten foretningsforståelse blir ikke kompetansen om omverdenen nyttig, da klarer vi ikke å få gjennomslag for våre smarte og viktige innspill i debattene og beslutningene.

  5. fjoseberg sier:

    Mener fremdeles at det er en forskjell på behovet for kompetanse innen tallknusing i en virksomhet som har som mål å selge, og en virksomhet som har som mål å forvalte. Greit – sikkert litt snevert, men mener det er en forskjell. Forretningsforståelse, innsikt i kundemasse/medlemsmasse er noe annet.

    Og – igjen. Uten at jeg kjenner kompetanseområdet til markedsdirektører, HR osv – har de alltid tallknusing i sin mappe?

  6. fjoseberg sier:

    Jo, jeg mener at noen i ledergruppen må ha denne kompetansen, helst de fleste, men synes også Sonberg drar det løangt når han sier at en kommunikasjonsdirektør ikke har noe i en ledergruppe å gjøre hvis hun ikke kan tall.

  7. Trond Ottersen sier:

    At kommunikasjonsdirektøren blir ikke blir «tung og tøff» nok i diskusjonene i ledergruppen, som Sonberg mener, har kanskje noe å gjøre med at veldig mange kommunikasjonsdirektører ikke har noe som helst utdannelse i PR? Det er ikke rart om avdankede journalister eller politikere ikke kan komme med de mer tunge rapporter eller analyser inn i ledergruppen.

    Som Fjose Berg påpeker, det er ikke alle i ledergruppen som er tallknusere, så kommunikasjonsdirektøren er ikke alene om å ikke være matte-geni. Så lenge man har tung kunnskap på sitt område, utdannelse i faget PR mener jeg er avgjørende, så vil en kommunikasjonsrådgiver slettes ikke stå tilbake for andre i ledergruppen.

    Desverre vil gjerne ufaglærte kommunikasjonsdirektører basere sitt daglige virke på å oppnå positiv «synlighet» uten strategisk forankring. Jeg forstår godt at andre i ledelsen ikke har stor respekt for slikt.

Legg igjen en kommentar

