Skuffet over sosiale medier

Joda. Sosiale medier har kommer for å bli. Det funker sikkert bra også. Hvis man bare får brukt nok ressurser på fenomenet. Eller fenomenene. De mange sosiale mediene er jo strengt tatt ikke noe fenomen som kan puttes inn i en boks. Det eneste som er felles for dem er jo at de er nettopp sosiale. Og da kan vi jo slå fast at det er minst like mange forskjeller mellom de ulike konseptene også. Likheten mellom det å kommentere en artikkel på db.no og LastFM kan potensielt være like ulikt som en sopptur og en konsert med Sepultura.

Og det bringer meg litt over på noe som har skuffet meg litt. Jeg må erkjenne at i begynnelsen tenkte jeg at nå, endelig, skal idealene om kommunikasjon mellom mennesker nå sitt klimaks.  Endelig skal Jørgen Hattemaker kunne snakke med Kong Salomo. Nå skal jeg endelig få diskutert litt med Jens Stoltenberg hvis jeg skulle hatt noe viktig å snakke med han om. Predikantene var mange. Og vi snakket om sosiale medier som en klump av deig vi kunne lage hva vi ville av. Verden og føtter og så videre.

Siytuasjonen i dag er selvfølgelig annerledes.Situasjonen er slik den alltid har vært. Hverken Jens eller Siv er opptatt av å snakke med meg på Twitter.

Jeg trodde Grünigs idealer om toveis og symmetrisk kommunikasjon endelig var oppnåelig. Og ikke bare en utopi.  Det gikk ikke slik. Og jeg tror ikke det blir slik heller. Kanskje er det beveglse i den retningen jeg trodde det skulle bli. Men idealet jeg trodde skulle komme er fremdeles langt unna. Kjenner jeg er litt skuffet.

For isolert sett har ikke sosiale medier noe særlig verdi i en organisasjon eller virksomhet hvis det ikke kombineres med andre kommunikasjonskonsepter. Da snakker vi deig.

One Response to Skuffet over sosiale medier

  1. […] This post was mentioned on Twitter by JohannesFB. JohannesFB said: Har jaggu blogget litt igjen. Litt inspirert av #isobar i dag. #blablabla http://bit.ly/gqs8jl […]

Legg igjen en kommentar

