Kommunikasjonseksperter

I følge en tweet fra alltid gode daglig leder i Kommunikasjonsforeningen er det én person alene som står for en fjerdedel av uttalelsene som kommunikasjonsekspert i mediene. Uten å vite det helt sikkert tror jeg vedkommende er identisk med daglig leder i Siste skrik kommunikasjon. Selv etter å ha vært innom nettsidene deres er jeg litt usikker på hva jeg vil klassifisere byrået som, men jeg vil i alle fall ikke klassifisere dem som kommunikasjonsbyrå eller PR-byrå. Etter å ha sett jobbene deres synes jeg personlig de først og fremst ligner på et reklamebyrå, og de skriver jo også «Vi tror på reklame, men også mye mer». I tillegg synes jeg en god del faglige tilnærminger knyttet til omdømmearbeid, analyser, kommunikasjonsstrategi osv. er fraværende på nettsidene, men det kan jo være mange grunner til dette.

Jeg kjenner ikke til Hartmann hverken faglig eller personlig, men jeg vet litt om kommunikasjonsfaget. Og jeg vet at jeg kanskje ville sett meg litt mer rundt i kongeriket hvis jeg var på utkikk etter en ekspert. Jeg tror ikke noen i bransjen behersker alle de ulike delene av faget. Mengden oppslag hvor Hartmann uttaler seg blir liksom litt merkelig, og for alle som har litt innsikt i faget blir Hartmann litt for mye av en Superwoman.

Eksempelvis uttaler hun seg om hvilke mediestrategier som velges av det norske MGP-sirkuset. Og da er man altså ikke bare ekspert i kommunikasjonsfaget, men kommunikasjon knyttet til populærkultur. Og opererer man i dette segmentet er man kanskje ikke kommunikasjonseksperten mediene burde gå til når det dreier seg om partipolitikk? Eller hva med NSBs utfordringer knyttet til omdømme? Mitt poeng er at PR-faget ikke eksisterer i et vakum. Det blir litt som å la Arne Scheie kommentere håndball på TV. Flink journalist, men kanskje finne noen andre?

Når alt dette er sagt – Hartmann gjør åpenbart en god jobb med å synliggjøre seg selv og eget firma. Og da fortjener hun kanskje oppmerksomheten? Sannheten er jo på sett og vis at hun er flink til å være synlig. Når det gjelder det innholdsmessige synes jeg i og for seg ikke hun gjør seg helt bort, men jeg synes heller ikke hun imponerer. De fleste spørsmål kommunikasjonseksperter uttaler seg om kunne de fleste svart på.

Ingen i bransjen bør uansett sutre på dette. Det twitres her og der om misnøyen, men ingen har baller nok til å sette spørsmålstegn ved journalisters overforbruk av enkelte eksperter.

Det er i skjæringspunktet mellom kommunikasjon og et gitt tema man finner de virkelige ekspertene. Derfor skal jeg under liste opp rådgivere som jeg mener burde kunne brukes som kommentatorer. Optimalt sett burde også rådgivere som ikke arbeider i byråene brukes. Noen av de flinkeste kommunikasjonsfolkene jeg kjenner arbeider eksempelvis i offentlig sektor.

Noen navn på lista legger jeg også inn pga. deres jobb/verv. Og noen er utelatt da de har tette bånd til gitte standpunkt. Denne bloggposten vil bli oppdatert etterhvert som det kommer inn kommentarer (som jeg er enig i 🙂 )

Kommunikasjonseksperter generelt
Astrid Mjærum, leder i Kommunikasjonsforeningen, kommunikasjonsdirektør i Lånekassa
Thomas Skjennald, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen
Peggy Brønn, BI
Øyvind Ihlen, UiO
(+ Alle de som er småkåte på å komme seg inn i mediebildet, og allerede er der. Dyktige folk som Hans Geelmuyden, Jarle Aabø, Ringdal m.fl.)

Kommunikasjonseksperter knyttet til markedsrelatert og salsgsutløsende PR
Cecilie Staude,  BI
Nils Petter Nordskar, InvolvePR
Øystein Bonvik, PR-operatørene

Kommunikasjonsarbeid knyttet til energi og klima
Beate Nossum, direktør i Burson-Marsteller

Kommunikasjonseksperter knyttet til teknologi
Marius Meltvedt, PR-operatørene

Kommunikasjonsarbeid knyttet til idrett
Joachim Westher, rådgiver i Nucleus, tidligere info.sjef i FC Lyn

Kommunikasjonsarbeid knyttet til politikk/valgkamp
Sigurd Grytten, Adm. dir Burson-Marsteller
John-Ragnar Aarseth, Gambit Hill & Knowlton
Jan Erik Fåne, Kreab Gavin Anderson (og en spennende blogger)

Kommunikasjonsarbeid knyttet til håndtering av en krise (Adecco-saken ol.)
Nils M. Apeland, Bedre kommunikasjon
Tore Svanes, Nor PR
Bjørn Richard Johansen, First House
Per Bjørkum, First House
Claus Sonberg, Zynk

Kommunikasjonseksperter knyttet til reiseliv og større begivenheter (idrett, kultur osv)
Bjørn B Jacobsen, Republik Communications

Kommunikasjonsarbeid knyttet til kultur
Sindre Holme, PR-operatørene
Hans Henrik Sørensen, Redaktør og kollega i NITO (Er i og for seg ikke kommunikasjonsrådgiver i dag, men kan skjønner virkelig dette faget. Bare tro meg på det)

Kommunikasjonsarbeid knyttet til sosiale medier
Ole Emil Johnsen, Gambit Hill&Knowlton
Fredrik Johnsen, Isobar
Thomas Tangen, Isobar
Marius Eriksen, Isobar
Theodor M. Tollefsen, Creuna

Som dere ser hatr jeg kun tatt med tre personer for hver kategori i første omgang. Litt selektering har jeg altså bedrevet.

Beklager til alle jeg har glemt, og en mild beklagelse til alle jeg ikke vet om. Bloggposten vil som sagt bli oppdatert.

Dette er IKKE en vurdering av hvem som er flinkest. Min subjektive mening strekker seg ikke lenger enn til min egen midje. Jeg har ikke kjennskap til alle folk i bransjen, og kan dermed heller ikke vurdere skikkelig. Dette er folk jeg vet er flinke ettersom jeg har hørt dem foredra, sett resultater av et godt støkke arbeid, rådgivere jeg har  jobbet litt eller mye med, folk jeg hørt veldig positive ting om fra folk jeg stoler på og lignende. Forutsetning er at de er gode både på temaet OG i kommunikasjonsfaget.

Hva synes du? Noen glemt? Temaer som burde vært med?

12 Responses to Kommunikasjonseksperter

  1. peggy sier:

    Hei — thanks for the tip of the hat. Always good to read that I’m good for something! Great to have a chat one of these days. Interesting list — will consider when looking for folks to share their expertise with the next generation.

  2. Bra observert. Det som skjer, er at mange journalister googler f.eks. kommunikasjonsekspert, og da vil den som ofte brukes, komme oftere opp. Dermed blir det et gjentagende fenomen at enkelte brukes mye. De brukes også mye fordi de er villige til å svare, og ofte leverer ingresspoenger på løpende bånd. Men mange av ekspertene på listen her får henvendelser om mye rart, og svarer ofte nei, nettopp fordi de ikke kan eller vil mene noe om alt. Og bra er det.

  3. Flott! En liste med folk du ikke vil snakke med når det virkelig brenner.

  4. Bra blogginnlegg. Alle redaksjoner burde jo egentlig hatt en omfattende liste med eksperter på alle fagområder.

  5. Bra sak, Johannes, og takk for «honorable mention» i svært godt selskap. Jeg tror det er viktig å skille mellom gode rådgivere og folk som snakker i store bokstaver som fenger journalister og redaksjoner. Sistnevnte KAN selvfølgelig også være gode rådgivere, men jeg tviler sterkt på at det er en direkte sammenheng mellom antall medieklipp og gode resultater for de kundene man rådgir. Kommunikasjonsfaget har etterhvert blitt så omfangsrikt at jeg tror det er umulig å finne en rådgiver som er god på alt. Derimot finnes det en rekke eksperter (ja, jeg tør å kalle dem eksperter!) innenfor de forskjellige kategoriene. Noen av oss kan sosiale medier bedre enn de fleste, men skal du børsnotere selskapet ditt, så håper jeg du ringer noen andre enn meg.

    Gleder meg til å se hvordan denne listen utvikler seg.

  6. Takk for hyggelig mention! Nils Apeland har et veldig godt poeng, og har tydeligvis også forstått at man kan søkemotoroptimalisere seg selv som ekspert.

  7. Bjørn B Jacobsen sier:

    Godt initiativ!
    Det er viktig for PR-bransjen, og for public releation som fag, at de som kommenterer hendelser og temaer der PR har noe med saken å gjøre, har noenlunde tørt på føttene – både rent basic i faget og om den spesifikke tematikken eller saken som journ vil vi skal kommentere der og da.
    Ingen vil Hartmann noe vondt, men som leder av et reklamebyrå er det selvsagt ikke bra at hun opptret i en lånt rolle som fagperson innenfor public relations, som mediene og journalistene åpenbart tror hun er.
    Så er det ingen unnskyldning for mediene, at de ikke er like grundig som når de henter ekspertkommentarer fra andre sektorer. Med PR-bransjens voldsomme ekspansjon de siste 20 årene, burde det ikke være så vanskelig å skille reklame fra PR
    På den annen side; når ikke en gang min mor er helt sikker på hva jeg egentlig driver med, om det er manequin-oppsvinger som vi ble spurt om på 80-tallet da vi startet med PR i Ogilvy-systemet – så skal vi ikke uyten videre forvente at unge journalister i farta gjør det.
    Det vil alltid være gode vekstvilkår for bakerens barn, men det er på høy tid PR-faget males med andre og bredere pensler i norske medier.

  8. Et bra innlegg som tar for seg et viktig tema.

    Er selv relativt fersk som kommunikasjonsrådgiver, og kom fra journalistikken for et drøyt halvår siden.

    Sett med journalist-øyne så er det helt klart et problem at bare et fåtall personer uttaler seg om visse emner. Dette gjelder ikke bare vedrørende kommunikasjon/PR, men også innenfor områder som finansbransjen.

    Min erfaring er at journalistene er klar over dette, og mer enn gjerne vil ha flere å spille på.
    Problemet er som Apeland sier, at flere blir ringt men velger å si nei til å kommentere.

    Hva skal man da gjøre som journalist? Skal man skrive en sak uten å sitere noen, eller skal en ringe den man alltid vet uttaler seg? Oftest velges den siste løsningen, da leserne og redaksjonsleder foretrekker dette.

    Det jeg vil frem til er nok at det er to sider av denne saken, og at Hartmann bare gjør en jobb som ingen andre vil ta. Om det er noen som føler seg forsmådd fordi de aldri blir oppringt, er mitt tips å selv plukke opp telefon og ringe journalistene. 🙂

  9. Hvilket hjertevarmende bloggfrieri – slik bygger gode relasjoner gjennom blogg 😉 Jeg er selvfølgelig også smigret over å bli nevnt i denne sammenhengen.

    Det finnes mange sektorer og tjenester, hvor man finner spesialister (Jeg foretrekker det ordet). Det kan være innenfor helse, IR, intern kommunikasjon, offentlig kommunikasjon (holdning-/handlingskampanjer), analyse og effekt, presentasjonsteknikk etc.

    PR-bransjen er generelt mye mer tilbaketrukket enn reklamebransjen. Dette gjelder ikke bare i pressen, på egne nettsider eller i sosiale medier, men helt ned til hvordan vi nominerer våre beste jobber til bransjepriser.

    Ellers er vi nok en proteksjonistisk bransje, basert på vår sterke ryggmargsrefleks når det kommer til taushetsplikt og etterrettelighet.

    En naturlig effekt av sosiale medier er at flere vil forsøke å posisjonere seg som «tankeledere» – noe som også vil kreve endring i de ledende miljøene. Dette mener jeg at også må kunne gå an uten å gå på akkord med prinsippene eller å risikere å miste kundenes tillit.

    Samtidig sitter jeg med en følelse av at mange sitter med samme følelsen som ble uttalt av ebays community manager på årets SXSW; We’re all just one tweet away from getting fired.

    Er dette noe av roten til at det er så få som stikker hodet frem, eller er vi rett og slett for travle?

  10. Magnus Brøyn sier:

    Et balansert og substansielt blogginnlegg – som frir til mange hjerter og hoder – med gode refleksjoner om et mediebilde hvor en erfaren og mangeårig reklamerytter er blitt sittende fast i spaltene og på TV-skjermen som en av bransjens mest synlige og anvendte fageksperter. Resultatet kan bli noe ubalansert og i en del sammenhenger lite substansielt forankret innenfor de aktuelle vertikalene av PR- og kommunikasjonsfaget vårt, og som superwoman (slik du skriver) kan det da være enkelt å utnytte oppdriften til å fly videre rundt i spaltene, men hvor er de (vi) andre med ankerfeste og supermannkappe? Som fagfolk vet vi at mediene går i flokk, men det blir for enkelt å skylde på flokkdyrene alene. Lar vi oss blende av vår egen faglige kryponitt, og gjemmer vi oss bak en ellers ubeskjeden redsel for å fremstå tabloide? Det kan godt tenkes personlig søkemotoroptimalisering får talsmannrollen mer tydelig frem både individuelt og kollektivt, men det fungerer trolig også å benytte gode og gamle knep fortsatt, nemlig å melde seg på i en tydelig og aktuell form med jantelov og mot i god blanding. Slik norske supermenn og -kvinner har lyktes med å skape en saklig og god debatt i en årrekke. Basert på våre råd. Vi må rett og slett ta egen medisin, og ikke skylde på at andre er dopet, men tydeliggjøre våre egne faglige bidragsevner – både i og utenfor de tradisjonelle mediene. Da vil trolig også telefonen ringe. Til flere. Og så får det være opp til hver og en og vurdere hva vi velger å svare på.

    Takk for gode svar og et godt innlegg, som viser at vi tydeligvis ikke er for travle til å samtale rundt dette på en god og inngående måte. Så gjenstår det å se om vi evner å ta tak i det. Jeg håper det.

  11. Sindre Holme sier:

    Hjertelig takk!
    Det er veldig kult å bli nevnt sammen med så mange flinke folk. Jeg synes det er viktig å påpeke de ulike kompetansene som rådgverne besitter og støtter Fredrik Johnsen når han tør å bruke ordet «ekspert» på rådgivere som vet en del om et felt. Det er også ganske viktig, for hvis vi skal lykkes med å bygge PR-feltet som et mangslungent fag, må flere være ute i media og snakke om det de kan. Jeg synes Aleksander Nordahl treffer spikeren på hodet og viser hvordan mediene opererer med sin kommentar. Jeg svarer så å si alltid når journalistene ringer. Det er ikke alltid jeg er enig i premissene til journalistene og noen ganger misforstår de budskapet, men jeg føler at vi har en opplysningsplikt som kan bidra til at journalistene på sikt får mer kunnskap om hvor differensiert og profesjonelt PR-faget praktiseres i Norge.

  12. fjoseberg sier:

    Det var utrolig mange gode innspill. Jeg tror vi er inne på essensen i det meste. Mange svarer nok at de ikke ønsker å kommentere akkurat den eller den saken, fordi journalisten kanskje har ringt en ekspert som ikke passer. Men hvordan får journalisten de nødvendige kunnskapen. Usikker på om det hjelper med søkemotoroptimalisering all den tid Kampanje fortsetter å bruke Hartmann. Kampanje er jo liksom bransjebladet vårt. Og hvis de bruker de samme ekspertene – hvorfor skal VG og Dagbladet bruke noen andre?

    Jeg er forøvrig også enig i at dette dreier seg om å ta ansvar. Faget MÅ utvikle seg, og da trenger vi flere eksperter. Jeg er enig med Brøyn at vi kanskje er litt feige? At vi som fagfolk ønsker å være seriøse, og helst ikke tabloide.

    det finnes hundrevis av bra folk i bransjen, og ingen kan alt (selv om enkelte ønsker å inntrykk av det). Fredrik er ærlig, og sier journalister bør ringe andre hvis de spør han om bør.

    Enig med deg OleE at «spesialist» er bedre. Skal bruke det.

    Jo mer jeg tenker på det, jo mer mener jeg faktisk at Kampanje bør ta ansvar for dette. Det er de som bør ha en flora av eksperter, og oversikt over spesialistene.

    Dette er ikke den jevne journalist sin feil. Det er så definivt vår egen.

    Og igjen – ære være Hartmann for at hun gjør en bra jobb med å selge inn seg selv.

Legg igjen en kommentar

