Jarle Aabø skjønner ikke Twitter

For Aabøs del er det selvfølgelig litt trist at han faktisk tror han skjønner det. Ekstra trist er det at han sannsynligvis ikke skjønner dynamikken i sosiale medier heller.

Først – han har nok rett når det gjelder at at ting har blitt råere og mer ufint. Eller som @osol sier det: Twitter har blitt mer folkelig. 

Det Aabø ikke skjønner er at det kan man bare styre unna, og vips har han et sosialt medie han faktisk har bruk for. Jeg bruker Twitter, men er på ingen måte plaget av tullet.

Det virker som om Aabø faktisk tror at man MÅ lese all dritten på hele Twitter hvis man skal delta i dialogen. Slik er det ikke.

Når jeg holder kurs eller foredrag om sosiale medier pleier jeg å sammenligne det hele med en fest:

Aabø – hvis du kommer inn på en fest og ser at det står noen du ikke liker så godt i høyre hjørne – går du da bort og prater med dem? Føler du en trang til absolutt å skåle med dem? Må du bevege deg mot dem for å høre om deres utgreiinger om det du vet at du absolutt ikke har lyst til å høre om.

I sosiale medier finnes det utallige måter å unngå dem ope i høyre hjørne. På Twitter kan du droppe å følge dem; du kan følge dem, men sørge for at det de sier ikke havner på din skjerm (så fremt de ikke tar direkte kontakt) og du kan enkelt og greit la være å respondere. Det er så enkelt at det ikke koster et halvt kalori en gang.

Selvfølgelig er det dem som bare MÅÅÅ snakke med alle. Som kommer på fest, og ønsker å stille seg på bordet og si «Nå har jeg kommet. Gratulerer til alle». For disse menenskene kan Twitter være et problem, Aabø.

I utgangspunktet er det ingen problemer knyttet til Aabøs boikott av Twitter. Folk gjør som de vil, og jeg pleier ofte å si at det ikke nødvendigvis er noen vits å etablere bruker på Twitter. Men det er noe med den nedstettende tonen om folk som bruker denne mikrobloggtjenesten som provoserer litt:

 – Jeg skal aldri, aldri tilbake. Twitter er for folk som liker å uttrykke sin genialitet i kortform, men som sjelden fremstår som geniale.

Selvfølgelig har Aabø rett i at det er mye dritt på Twitter, men slik er det da med alt vi arbeider med. Det er mye dritt i avisene også, men jeg leser dem likevel. Jeg synes han dummer seg litt ut, men det står bokstavelig talt for hans egen regning.

Aabø driver et firma som selger tjenester som burde omfatte helhetlig kommunikasjon, forhåpentligvis inkludert bruk av sosiale medier. Note to self….

Advertisements

4 Responses to Jarle Aabø skjønner ikke Twitter

  1. Jarle Aabø sier:

    Tror jeg nøyer meg med å poste denne linken som viser at det var kun 6070 sjeler som tvitret om Hurtigruten, mens 2,9 millioner nordmenn sjekket ut sendingen på NRK 2. Twitter – en bitte liten døgnflue. http://nrkbeta.no/2011/06/25/hurtigruten-det-er-forskjell-pa-mange-og-mange/

  2. fjoseberg sier:

    Sorry. Til å ha så rett, har du veldig feil. Du sier noe som er ganske korrekt om sosiale medier, men så ødelegger du hele ditt budskap ved å sette ting på spissen og kategorise mennesker som selvopptatt ødelegger du dine egne gode poenger.

    Ja, Twitter kan lett forsvinne igjen. Ja, det er mye dritt på Twitter. Ja, det er mye uvesentligheter. Ja, det får uproposjonalt mye oppmerksomhet sammenlignet med reell innflytelse. Men det er litt som å si at det er noe dritt å være en del av samfunnet fordi det er så mange idioter der. Du, jeg og alle andre kan tilpasse oss dem som er interessante ved å følge dem. Og sløyfe alle andre.

    Selv synes jeg Twitter fikk uproposjonalt mye oppmerksomhet til å være en «bitte liten døgnflue».

  3. Jarle Aabø sier:

    Altså, du har skjønt Twitter like godt som meg med andre ord:
    Sitat: «Ja, Twitter kan lett forsvinne igjen. Ja, det er mye dritt på Twitter. Ja, det er mye uvesentligheter. Ja, det får uproposjonalt mye oppmerksomhet sammenlignet med reell innflytelse.»

  4. fjoseberg sier:

    Aabø: Poenget er at du feilaktig snakker ned Twitter. Sier at det er noe tull allerede i dag fordi det er så mye fjas. Og da blir det for dumt. Du kan jo Sture unna all dritten! Du har isolert sett rett i det du sier om sosiale medier, men du viser i all offentlighet at du ikke vet hvordan man opererer i disse mediene.

    I tillegg snakker du ned alle som bruker det aktivt. Er nedlatende. Og det blir pussig når du helt åpenbart har mye å lære. Akkurat som alle oss andre.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: